Člen APEK logo

 

EET - Elektronická Evidence Tržeb 

PODLE ZÁKONA O EVIDENCI TRŽEB JE PRODÁVAJÍCÍ POVINEN VYSTAVIT KUPUJÍCÍMU ÚČTENKU. ZÁROVEŇ JE POVINEN ZAEVIDOVAT PŘIJATOU TRŽBU U SPRÁVCE DANĚ ON-LINE; V PŘÍPADĚ TECHNICKÉHO VÝPADKU PAK NEJPOZDĚJI DO 48 HODIN.

Podporuje mojeID IN TIME
 

Zboží v AKCI

Nyní za: 25,00 Kč (1,00 €)
do košíku:
Nyní za: 360,00 Kč (14,40 €)
do košíku:
Nyní za: 100,00 Kč (4,00 €)
do košíku:

Nejprodávanější

Nyní za: 240,00 Kč (9,60 €)
do košíku:
Nyní za: 350,00 Kč (14,00 €)
do košíku:
Nyní za: 360,00 Kč (14,40 €)
do košíku:

Novinky

arr3CD Jany Demeterové - již v prodejiPřipravili jme pro vás CD Jany Demeterové - Harmonické vztahy Nana webu www.vedmy.cz si jej u nás... arr3Světlo proti temnotě - již v prodejiPřipravili jme pro vás CD s rituály Markéty Steinbergerové a od 9.2. Nana webu www.vedmy.cz si jej u... arr3Cibulové slupkyCibulový ZÁZRAK Vyhazujete slupky z cibule? Děláte chybu, je to hotový poklad! Cibuli používáme na...

Anketa

Jaký způsobem příjmu sledujete pořad Vědmy radí ?

Satelitem Satelitem 24% Pozemním vysíláním DVB-T Pozemním vysíláním DVB-T 29% Kabelovou televizí Kabelovou televizí 21% Internetovým vysíláním Internetovým vysíláním 25%

Kontakty

TipTV production s.r.o.
Podedvorská 28
198 00 Praha 9 Kyje
tel: +420 226 200 333
eshop(a)vedmy.cz
IČ 014 41 558
DIČ: CZ01441558

Do klidu a pohody vás dostane jóga

 

Dnešní pracovní styl a vůbec životní tempo je velmi hektické a proto čím dál víc vyhledáváme něco, co nás dostane do rovnováhy. Jakákoliv relaxace skutečné meditace má měřitelné blahodárné účinky na všech úrovních naší bytosti a proto je v posledních letech velmi vyhledávaná a žádaná právě jóga.

 

Jóga - co je vlastně zač?

V původním konkrétním významu znamená jho, obnovení spojení individuálního Já s universálním Bytím. Nejstarší zmínky o józe pocházejí z bráhman (900 až 500 př. n. l.) jako o asketických praktikách světců. České publikum podrobně seznámil s filozofií a praxí různých druhů jógy Ing. Jiří Vacek v pátnactidílné řadě Nejvyšší jóga a mystika. Slovo jóga pochází ze sanskritského kořene yui, což znamená spojit nebo sjednotit. Jde o sjednocení pohledu na svět, stravovaní a cvičení.

 

Cvičení nebo meditace?

Za soustavou cvičení a dechových technik se schovává hluboký postoj a pohled na život, který podporuje adaptabilitu tělesného i psychického prožívaní. Kromě toho, že jóga zvyšuje ohebnost a pružnost těla, dokže usměrnit stres a zvýšit kontrolu nad vlastními tělesnými funkcemi. Zvyšuje odolnost proti nemocím. Moderní výzkumy vlivu jogínských cvičení ukazují, že napínaní a uvolňování velkých skupin svalů vede k vylučování neurotransmiterů v mozku, které vedou k pocitu uvolnění a jasné mysli. Takže de facto skloubíte cvičení i meditaci v jedno.

 

Proč je jóga populární?

U nás v Evropě byla meditace a jóga po staletí považována za něco esoterického, orientálního, s malým praktickým užitkem. Většina Evropanů si neuměla představit, že by jen seděla, nic nedělala, vlastně jen uklidnila tělo a mysl. Ovšem teď je situace jiná. Pracovní vypětí a stres a také rodinné problémy, někdy i zdravotní včetně poslední dobou hojně rozšířené deprese, to všechno nás v dobrém slova smyslu vehnalo do náručí jógy, tedy alespoň některé z nás. A jelikož je po ní čím dál větší poptávka, tak jsme se v dnešním článku zaměřili na jednotlivé druhy. Některá jóga je totiž vyloženě pro těhotné, další pro ty, kteří nejsou moc fyzicky zdatní či právě naopak. Každý z nás si může vybrat ten druh či styl jógy, který mu bude nejlépe vyhovovat.

 

Hatha jóga

Hatha joga je jógou těla, zpravidla se tímto názvem označují lekce tzv. klasické jógy. Jde o systém  jógy jehož hlavní součástí jsou ásany (pozice těla), pranajama (ovládání dechu) a meditace (zklidnění mysli). Je známá pod názvem Radža jóga (královská jóga pevná vůle a sebekázeň), kterou založil Swatmarama Yogin, indický jogín a mudrc z 15. století a je také původním autorem spisu "Hatha Yoga Pradipika".

Cílem Hatha jógy je očista těla, zlepšení mentálního a fyzického zdraví. Je to také druh jógy, který se používá zejména jako označení jógy cvičené v mírnějším tempu. Skládá se především z protahovacích cviků, dýchacích cvičení a meditaci. Pokud právě s jógou začínáte a nejste moc fyzicky zdatní, bude pro vás hatha jóga nejvhodnější. Naučíte se základní pozice a relaxační a dýchací techniky.

Cvičení Hatha jógy reguluje dýchání, vede k masáži vnitřních orgánů, povzbuzuje látkovou výměnu, žlázy s vnitřní sekrecí, uvolňuje klouby a páteř. Ztuhlé klouby, napjaté svaly a pokřivena páteř - tyto překážky podle orientálních představ způsobují, že životní energie se blokuje a stagnuje. Hathajóga upřednostňuje pomalé pohyby, plynulost a výdrž v pozicích. Po cvičení ásan se budete cítit osvěžení a především uvolnění.

 

Bikram jóga (Horká jóga)

Bikram Choudhury je zakladatelem celosvětové Školy indické jógy. Bikram praktikoval jógu každý den 4 až 6 hodin. V 17 letech si poranil koleno. Tehdy mu lékaři sdělili, že se může stát, že již nikdy nebude moci chodit. S tímto výrokem se Bikram nespokojil, nechal se převézt zpět do školy Bishnu Ghoshe. Po šesti měsících měl Bikram koleno již zcela vyléčené. Ghosh tak měl díky Bikramovi hmatatelný, že jóga má schopnost regenerovat tkáně a léčit chronické nemoci. Svoji metodu Bikram vyučuje po celém světě už déle než 30 let. V současné době ve světě existuje 720 škol Bikram Yogy.

Tento druh jógy je velice kontroverzní a rozhodně není určen pro začátečníky. Od ostatních druhů se liší hlavně tím, že se cvičí v tělocvičně či místnosti vyhřáté na 42° C. Jinak je dosti podobná ashtanga vinyasa józe – pozice mají také přesně dané pořadí. Hodiny hot jógy se skládají z 26 pozic a 2 dýchacích cvičení a obvykle trvají 90 minut. Ti co jdou na hodinu Bikram jógy poprvé by rozhodně měli počítat s tím, že cvičení v horku sebou přináší určitá zdravotní rizika (dehydrataci, omdlévání..).  Chce to hodně pít. Tato jóga je hojně propagována mnoha sportovci a to díky úžasnému vlivu na zdraví a kontrolu váhy.

Navíc touto vědecky vystavěnou metodou stlačování, protahování a posilování se stimulují všechny systémy lidského těla, čímž se předchází nemocem, zraněním a zpomalují se příznaky stárnutí. Tělo se v horku stává mnohem pružnějším, dochází ke zlepšení krevního oběhu a k okysličení celého organismu, zrychluje se srdeční tep, Bikram Yoga se tak stává kardiovaskulárním cvičením, skrze pocení dochází k detoxifikaci organismu, teplo také otevírá póry a čistí pleť a v neposlední řadě cvičení v horké místnosti stimuluje spalování tuků.

 

Ashtanga jóga

Tento jógový systém byl zaznamenán mudrcem Vamanou v díle Yoga Korunta. O stáří textu se příliš mnoho neví, jelikož se podobná učení dříve předávala výhradně ústně. Stejným způsobem se ashtangu od svého gurua učil v Himálaji také Sri Tirumalai Krishnamacharya, který svoje znalosti v 1927 předal tehdy dvanáctiletému klukovi. Ten ve svém nízkém věku uzdravil nemocného člověka a získal tak povolení učit dál. Otevřel si v indickém Mysore vlastní jógovou školu a díky tomu se jóga rozšířila do Ameriky, později Evropy a následně po celém světě.

 

Ashtanga vinyasa jóga je často propagována jako moderní verze původní indické jógy. Cvičení tohoto druhu jógy se skládá ze série desítek pozic a celé trvá kolem hodiny a půl až 2 hodin. Je typická dynamickým propojením dechu a plynulých přechodů mezi pozicemi. Výdrže v ásanách jsou obvykle pět dechů. V Ashtanze se používají svalové zámky, které chrání a zpevňují centrum našeho těla a udržují tělesnou energii v těle. Dále se dýchá technikou "ujjayi" (udždžají), což je vlastně dýchání přes částečně uzavřenou hlasivkovou štěrbinu. Tato technika spolu s energetickými zámky způsobuje mohutné zahřívání organismu, které vede k silnému pocení a detoxikaci orgánů a svalů. Ashtanga jóga rovná tělo, proto může i trochu bolet.

 

Ashtanga také čistí a zprůchodňuje energetické kanály nádí, díky čemuž pak může Prána v těle volně proudit. Ashtanga jóga je směr, který skrze fyzické cvičení propojené s dýcháním, přivádí člověka k sobě samému, přičemž dech je jakýmsi opěrným bodem, který nás udržuje v přítomném okamžiku. Tělo se díky pravidelné praxi stává pružnějším a silnějším, mysl jasnější a duše šťastnější. Jelikož je Ashtanga jóga fyzicky náročnějším směrem jógové praxe, je určena především pro lidi "zdravé" a bez větších problému s pohybovým aparátem. Dále není vhodná pro jedince trpící závažnými srdečními problémy, velmi vysokým krevním tlakem, nemocemi vnitřních orgánů, cukrovkou a pro ženy v období menstruace a v době těhotenství.

 

Gravid jóga

Gravid jóga je cvičení pro těhotné ženy vycházející z pozic – ásan – hathajógy, které jsou přizpůsobeny nastávajícím maminkám. Studie ukázaly, že gravid jóga může zlepšit kvalitu spánku, pomoci zbavit se stresu, nevolnosti, bolestí zad a hlavy a snížit riziko předčasného porodu. Nutno však upozornit, že cvičení gravidjógy je určeno pro maminky, jejichž těhotenství probíhá bez komplikací. V případě jakýchkoli problémů je třeba konzultovat vše s gynekologem.

Tenhle směr jógy zaměřený na těhotné, umožňuje budoucí mamince poznat svoje tělo a následovat vnitní intuici. Komplexně se při naladíte po fyzické stránce (otevírání pánve, práce s pánevním dnem, uvolnění, posilování, natahování..), ale i po psychické především kvůli předporodní přípravě ( psychické uvolnění, navázení spojení s miminkem, načerpání energie..)

Kromě toho získáte množství informací ohledně různých poloh, souvisejících s porodem a nebo jak na úlevu od bolesti či napětí v různých částech těla. Nehledě na to, že snem každé ženy při těhotenství je udržet si skvělou postavu a zároveň udělat to nejlepší pro své dítě. Gravid jóga je řešením obou těchto problémů. I když vám bezproblémový porod nikdo nezaručí, jóga vám pomůže se soustředěním a zároveň uvolněním. Cviky v gravidjóze jsou přímo zaměřeny na „jiný stav“ a mohou je cvičit i ženy, které jógu nikdy předtím nedělaly.

 

Iyengar yoga

Systém jógy, pojmenovaný podle B. K. S. Iyengara. Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar, všeobecně známý jako Yogacharya B. K. S. Iyengar, se narodil 14. 12. 1918 v Belluru (Karnataka, Indie). Je nejznámějším žijícím učitelem jógy v současnosti, žije a působí v Ramamani Iyengar Memorial Yoga Institute (RIMYI) ve městě Púna. Jóga podle Iyengara je nejdůsledněji propracovaná metoda jógy, přizpůsobená potřebám dnešního člověka. Má několik milionů příznivců na celém světě.

 

Klade důraz na správné provedení pozic.  Náročnost cviků zvaných ásány si vynutila vývoj a uplatnění souboru cvičebních pomůcek, významných zejména pro začátečníky a pro ty cvičence, kteří z různých důvodů nejsou schopni ovládnout techniku jógy bez dopomoci. To je velký přínos Iyengarovy koncepce, který v jiných metodách cvičení nemá obdobu. Cvičení Iyengarovy jógy se vyznačuje přesností provedení ásan (precision), správnou dobou setrvání v ásaně (timing), správným pořadím a provázaností jednotlivých cvičení (sequencing).

 

Precision – přesnost spočívá v tom, že každá buňka těla existuje ve své jedinečnosti. Preciznosti je dosaženo správným vyrovnáním kostí a kloubů, které vede k lepší rovnováze těla s menší prací svalů. Timing – správná doba setrvání v ásaně není dána jenom odpočítáváním sekund a minut, po které je potřeba setrvat v pozici, ale je to ásanou „požadovaná doba“ pro její vývoj v závislosti na pokračujícím dospívání jednotlivce v jeho osobní jógové praxi. Sequencing – správné pořadí a provázanost jednotlivých cvičení. Jde nejenom o řazení jednotlivých ásan, ale o celé sestavy ásan ve vztahu k dalším sestavám cvičení. Výsledkem správného řazení je dosažení stavu ticha a vyrovnanosti.

 

Spirální Jóga

Vznikla na základě víceletých zkušeností s propojením znalostí o anatomicky správném spirálně vedeném pohybu a funkčních řetězcích lidského těla s téměř dvacetiletou praxí Iyengar jógy. Byl tak vytvořen ucelený systém cvičení zaměřený na zdravotní aspekty jógy. Učí správnému provedení jógových poloh a správnému dýchání. Využívá klasický jógový přístup propojení těla, mysli a dechu.

Propojuje zdravotní aspekty Iyengar-jogy se systémem funkčních svalových řetězců a s principy trojrozměrného spirálního pohybu. K preciznímu provedení jógových ásan využívá bohaté škály jógových pomůcek.Cvičení Spirální jógy je typické individuálním přístupem, proto je vhodné pro všechny věkové kategorie, pro muže i ženy. Zaměřujeme se především na zpružnění a zpevnění páteře a velkých kloubů.

Pomáhá při bolestech zad, při problémech s páteří a klouby, při migrénách, dýchacích a oběhových onemocněních a dalších „civilizačních“ neduhů. Je dobré pro všechny, kteří potřebují duševní a tělesné uvolnění a regeneraci, je vhodné i jako doplněk a kompenzace sportu. Vede k celkové harmonizaci těla i duše pro spokojený život.

 

Power jóga

Power jóga vychází z hathajógy – jednoho z klasických směrů jógy. Vznikla zhruba v 80. letech 20. století ve Spojených státech. Power jóga je zaměřena na protažení a posílení svalů celého těla. To samé umí také jóga, i když svalová síla u klasické jógy není tak zdůrazňována. V klasické józe je hlavní náplní uvědomění si svého života v jednotě ducha a těla, převážně se jedná o filozofický přístup k životu. Klasická jóga nezdůrazňuje cvičení jako základ. Power a slovo jóga, znamená v překladu síla z jógy.

 

Je to typ jógy, který je velmi blízký ashtanga vinyasa józe. Rozdíl je především v tom, že power jóga je cvičena dynamičtěji. Zahrnuje tak v sobě hodnoty původní jógy (stále se klade důraz na dýchání a meditaci) a zároveň je dostatečně náročná na to, aby se dala považovat za plnohodnotnou fyzickou aktivitu, která podporuje, kromě zpevnění těla a zvýšení flexibility, také redukci váhy. Power jóga se skládá z pozic jak vsedě, tak ve stoje. Oproti ashtanga vinyasa józe již u tohoto typu není dáno přesné pořadí jednotlivých pozic. Kurzy se tedy jeden od druhého výrazně liší.

 

Power jóga se soustřeďuje na třetí a čtvrtý stupeň aštangajógy – osmidílné cesty jógy, na ásany (pozice) a pránajámu – procvičování dechových technik. Je pro lidi, kteří nechtějí striktně dodržovat pravidla klasické jógy, ale chtějí cvičit. Jedná se o komplexní pojetí, při němž procvičíte celé tělo, koncentrujete se, zpevníte svalstvo a vzápětí přichází protažení a uvolnění. Vše je podporováno hlubokým a pravidelným dechem, který tělo zahřívá. Dochází k formování postavy zeštíhlením, k úbytku podkožního tuku uvolněním energetických drah v těle a především k mentálnímu uvolnění a získání soustředěné mysli.